تبلیغات
کارگاه مجازی - مطالب خرداد 1391
 
کارگاه مجازی
اولین نیستیم ...!! اما بهترینیم
پنجشنبه 4 خرداد 1391 :: نویسنده : هادی مالک

بر سر دوراهی انتخاب تبلت


هیچ می‌دانید بهترین تبلتی را كه در سال 2012 می‌توان خرید، كدام است؟ ما در اینجا بهترین راهنمای خرید تبلت‌های اندرویدی بستنی حصیری (Ice Cream Sandwich) و‌هانی كامب (Honeycomb) را برای شما گرد آورده‌ایم.

بر سر دوراهی انتخاب تبلت

اگر كارهایی هست كه آیپد جدید شركت اپل(iPad 3) از عهده انجام آنها بر نمی‌آید و شما درصدد جایگزینی آن با یك تبلت اندرویدی هستید، شاید این مطلب بتواند كمك خوبی برایتان باشد؛ در حالی كه تبلت مجهز به سیستم عامل اندروید 3‌هانی كامب از بازار فروش و بهینه‌سازی‌های متعدد برخوردار است و رایانه‌های لوحه‌ای كه بر بستر اندروید 4 می‌تازند نیز راه خود را به سوی بازار مصرف باز كرده‌اند، زمان مناسبی است كه شما یكی از این تبلت‌های نیرو گرفته از گوگل را برای خود بخرید، یك‌سری نرم‌افزارهای كاربردی (apps) اندرویدی را دانلود و روی آنها نصب كنید و از شر نت بوك (netbook)یا لپ‌تاپ قدیمی‌سنگین و دست و پاگیرتان راحت شوید. پس اگر فكر تهیه یك رایانه لوحه‌ای، بویژه نوع اندرویدی آن را در سردارید، مدل‌هایی كه در زیر معرفی كرده‌ایم، بهترین گزینه‌هایی است كه می‌توانید یكی از آنها را برای خود خریداری كنید.

Asus Eee Pad Transformer Prime

بر سر دوراهی انتخاب تبلت

ایپد ترنسفورمر پرایم ایسوس یك تبلت/ لپ تاپ تركیبی (hybrid) بی‌رقیب است كه با برخورداری از تركیب اندروید بستنی حصیری كه به بهترین رایانه لوحه‌ای موجود در جهان افزوده شده، قوی‌تر از همیشه در بازار ظاهر شده است.

مزایا: پردازنده 4 هسته‌ای (Quadcore)، صفحه نمایش درخشان با وضوحی بی‌نظیر، خوش دست، دارای پایانه گسترش ـ صفحه كلیدی (dock) كه از یك باتری اضافی نیرو می‌گیرد.

معایب: سنگین‌تر از تبلت‌های معمولی بوده و از شارژ از طریق USB بی‌بهره است.

قیمت جهانی: 499 یورو

 

Samsung Galaxy Tab 10,1

بر سر دوراهی انتخاب تبلت

گالاكسی تب 10/1سامسونگ با این كه هنوز موفق نشده آیپد را شكست دهد ، اما هنوز هم می‌توان آن را بهترین رایانه لوحه‌ای اندرویدی نامید. این تبلت خوشبختانه نرم‌افزار فلش (Flash) را نیز مورد پشتیبانی قرار می‌دهد.

مزایا: ظاهری عالی، بسیار سبك، پردازنده‌ای توانمند كه عملكرد و اجرای بازی (gaming) روان و سریع را ممكن می‌سازد، صفحه نمایش HD بی‌همتا.

معایب: برنامه‌های كاربردی بهینه‌سازی شده برای رایانه‌های لوحه‌ای را كم دارد و سامسونگ زیادی درباره آن داد سخن سر داده است.

قیمت جهانی: 399 یورو برای مدل 16 گیگابایتی

 

ASUS Transformer

بر سر دوراهی انتخاب تبلت

ترنسفورمر ایسوس یك رایانه لوحه‌ای اندرویدی بسیار خــوب است كه صفحه كلید ـ پایانه گسترشی (55 یورویی) عالی نیز دارد.

مزایا: صفحه نمایش عالی، باتری خوب و كمی‌ارزان تر از بقیه.

معایب: تنها اتصال‌پذیری (connectivity) وای فای (Wi-Fi) دارد، از طریق USB شارژ نمی‌شود و از برنامه‌های كاربردی بهینه سازی شده كمی‌بهره می‌برد.

قیمت جهانی: 345 یورو

 

Sony Tablet P

بر سر دوراهی انتخاب تبلت

تبلت سونی سری P قیمت خیلی گران دارد که البته این موضوع به دلیل كوچكی و قابل حمل بودن زیاد آن قابل توجیه است.

مزایا: رایانه لوحه‌ای به معنای واقعی كلمه قابل حمل با طراحی 2 كفه‌ای صدفی.

معایب: قیمتش گران بوده و از دوام شارژ باتری خوبی برخوردار نیست.

قیمت: 499 یورو

 

Motorola Xoom

بر سر دوراهی انتخاب تبلت

تبلت زوم موتورولا اولین رایانه لوحه‌ای است كه به سیستم عامل اندروید‌ هانی كامب مجهز شده اما كیفیت پایین صفحه نمایشش از ارزش آن كاسته است.

مزایا: دارای ساختاری باكیفیت ، قوی و سریع است و دوربین بی‌نظیری دارد.

معایب: كیفیت صفحه نمایش آن از همه رقبایش ضعیف‌تر است.

قیمت جهانی: 306 یورو

 

Sony Tablet S

بر سر دوراهی انتخاب تبلت

سری S تبلت‌های سونی همانند آیپد از نوآوری و قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار نیست، اما مزیت‌هایی عالی برای ارائه دارد.

مزایا: طراحی بی‌رقیب با گوشه‌های گرد، عالی برای تایپ كردن، صفحه نمایش واقعا درخشان و واضح و برخورداری از یك‌سری بازی‌های PSOne .

معایب: باتری خیلی معمولی دارد و بازی‌های PSOne با صفحه نمایش لمسی (touchscreen) آن جور در نمی‌آید.

قیمت جهانی: 16 گیگابایتی 349 یورو، 32 گیگابایتی 429 یورو و 16 گیگابایتی با 3G 449 یورو

 

Viewsonic Viewpad 7X

بر سر دوراهی انتخاب تبلت

تبلت 7 اینچی ویوپد ویو سونیك به صورت اعجاب‌آوری قدرتمند بوده و از آن جالب‌تر این که قابل و حمل و ارزان است.

مزایا: جمع و جور، این لوحه 7 اینچی پردازنده 2 هسته‌ای Nvidia Tegra 2 را به عنوان قلب تپنده در سینه دارد و اجرای بازی عالی را ارائه می‌کند.

معایب: صفحات وب زیادی را نمی‌توانید روی آن باز و شخصی‌سازی (customised) كنید.

قیمت جهانی: 182 یورو

 

Asus Eee Slider

بر سر دوراهی انتخاب تبلت

ای اسلایدر ایسوس برای كار در دفتر ساخته شده، اما به هیچ وجه كسل كننده نیست ؛ زیرا بخوبی از عهده بازی‌ها و فیلم‌های HD برمی‌آید.

مزایا: یك تبلت كشویی با صفحه كلید QWERTY ، همچنین نرم‌افزار Polaris و Office on the go را از پیش نصب شده روی آن، پردازنده تگرا 2 انویدیا.

معایب: وزن نسبتا سنگین یك كیلوگرمی‌‌دارد.

قیمت جهانی: 475 یورو

 

Motorola Xoom 2

بر سر دوراهی انتخاب تبلت

زوم 2 موتورولا در همه زمینه‌ها رقیب بسیار قدرتمندی برای آیپد جدید است.

مزایا: شاهكاری واقعی از نظر زیبایی شناسی،دارای وزن سبك و به روز كردن وب آن عالی است.

معایب: كمبود ICS اندروید در آن، چرخش تصویر صفحه نمایش كندی داشته و مشكلاتی از نظر درگاه صوتی دارد.

قیمت جهانی: مدل 10 اینچی 380 یورو، 330 یوریی برای نگارش Compact Media

 

Samsung galaxy Tab 8,9

بر سر دوراهی انتخاب تبلت

گالاكسی تب، گالاكسی تب 10/1 اینچی و 8/9 اینچی همگی به باریكی باور نكردنی باریک بوده و صفحه نمایش همه آنها بخوبی گالاكسی تب 10/1 اینچی است كه در بدنه‌ای كوچك‌تر جای گرفته است.

مزایا: دارای پردازنده 2 هسته‌ای (dual-core) یك گیگاهرتزی، یك گیگابایت حافظه رم و فضای ذخیره داده 16 یا 32 گیگابایتی با زمان دوام شارژ باتری نمایش ویدئوی 10 ساعته است و امكان تماس تلفنی ویدئویی (video calling) با دوربیـن رویی 2 مگاپیكسلی و دوربین 3 مگاپیكسلی پشتی آن با فلاش LED از قابلیت‌های عكس و ویدئویی خوبی برخوردار است.

قیمت جهانی: 16 گـیگابایتی 360 یـــــــورو و 32 گیگابایتی 450 یورو





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 4 خرداد 1391 :: نویسنده : هادی مالک

آشنایی با هواپیماهای الکترونیکی


روزه صنعت هواپیمایی همانند صنعت خودرو سازی روال عادی خود را طی می کند و با قدمتی که پیدا کرده ، هواپیما را به وسیله ای روزمره برای جابجایی مسافر و کالا تبدیل نموده است به موازات همین اتفاق تنوع خدمات و بکارگیری افراد در این صنعت نیز هر روز رو به رشد و توسعه است که یکی از این رشته ها کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما می باشد .

مهندسین در طول تاریخ برای ساخت هواپیما های الکترونیکی همواره با دو چالش مواجه بوده اند. باتری هایی که موتور های الکترونیکی را به حرکت در می آوردند بسیار سنگین بودند و میزان انرژی نگهداری شده در آن ها به قدر کافی نبود. البته پیامد های شکست نیز بسیار بالا بوده است چرا که کمبود انرژی به سقوط حتمی می انجامید.

اما در سال های اخیر بر طبق گفته های پال پیترسون که رئیس شرکت دانش هوا نوردی ولتا ولار در ایالت های اورگان و پورتلند است، موتور ها و باتری های الکترونیکی به اندازه کافی قوی و بهینه شده اند تا بتوان پرنده های الکترونیکی یا حداقل هیبریدی ساخت.

آشنایی با هواپیماهای الکترونیکی

در فصل جاری این شرکت پرنده چهار نفره GT4 را که بر اساس قالب استاندارد هوایی ساخته شده را آزمایش می کند. نیروی این پرنده الکترونیکی بوسیله موتوری هیبریدی مشابه آنچه در شورلت ولت به کار رفته شده تامین می شود و همچنین به یک مخزن سوخت پشتیبان نیز مجهز است.

یک هواپیمای الکترونیکی با توجه به عملکرد می تواند بسیار ارزان تر از یک هواپیمای معمولی باشد. سفر 200 مایلی با هواپیمای الکتریکی یک نفره 20 دلار انرژی مصرف می کند در حالی که همین عدد برای هواپیمای معمولی 80 دلار برای سوخت هواپیما است

 در عین حال که به دلیل وجود تنها یک قطعه متحرک در موتور الکتریکی هزینه نگهداری نیز کاهش پیدا می کند. پیترسون می افزاید که این کاهش در هزینه ها در کنار مدل های اشتراک در خرید هواپیما موجب دسترسی وسیع‌تر به هوانوردی شخصی خواهد شد.

پیکربندی بدنه کانارد: تیم پیترسون در گام نخست بر روی یک بدنه کانارد توافق کردند که بر اساس بال های کوتاه متقاطع در نزدیکی دماغه هواپیما (canard) و پروانه جاسازی شده در جلو که موجب پیش‌روی هواپیما در هوا می شود نام گذاری شده است. این طراحی سه باله فضای زیادی را برای طراحان جهت جاسازی باتری ها به ارمغان آورد.

پروانه های کامپوزیت کربن: هواپیمای GT4 دارای چهار پره از جنس کامپوزیت کربن است، این پره ها از نمونه های چوبی یا فلزی آن سبک تر و در عین حال به قدر کافی در برابر گشتاور سنگین و ناگهانی ناشی از موتور الکترونیکی مقاوم است.

انتقال قدرت هیبریدی: هواپیمای GT4 توانایی برخاستن، صعود و پیمودن 300 مایل با یک بار شارژ باتری را دارد. زمانی که شارژ این باتری ها به 25 درصد می رسد، سیگنال های کنترلی به موتور سوختی فرستاده می شود تا کار خود را آغاز کند. این موتور ها با کار خود برق لازم را برای شارژ مجدد باتری ها فراهم می آورند.

آشنایی با هواپیماهای الکترونیکی

موتور الکترونیکی: موتور الکترونیکی GT4 که از تلفیق دو موتور کوچکتر ساخته شده است، در یک محفظه آلمینیومی قرار گرفته است و می تواند تا 600 اسب بخار قدرت را در لحظه و 400 اسب را در طول پرواز به صورت پایدار تولید کند. این موتور تفاوت زیادی با موتور های احتراق داخلی دارد که برای تعیین مشکلات آنها و نیز بازدید های دوره ای مکانیک بایستی یک هفته وقت بگذارد. موتور این هواپیما تنها با اتصال به یک لپ تاپ بوسیله کابل USB عیب یابی می شود!

باتری های ماشین های الکترونیکی: این باتری 900 پوندی از جنس پولیمر لیتیوم با 236 سلول که هریک به اندازه یک کتاب هستند تشکیل شده است. سیستم هیبریدی انتقال قدرت GT4 از وزن موتور سوختی نیز که برای حمل این همواپیما در ابتدا طراحی شده است سبک تر است، لذا مهندسین می توانند به سادگی مرکز ثقل آن را با اضافه کردن تعداد باتری ها متعادل گردانند.

موتور سوختی کم مصرف: یک موتور 1.5 لیتری مجهز به سوپر شارژر، به عنوان پشتیبان سیستم الکترونیکی استفاده شده است که به یک مخزن 23 گالنی در مرکز بدنه تعبیه شده متصل می باشد. با استفاده از توان این موتور مسافت پروازی این پرنده به 1000 مایل افزایش می یابد. البته این تا زمانی است که باتری ها به قدر کافی بهینه شده باشند تا با برداشتن این موتور و منبع آن به یک هواپیمای کاملا الکترونیکی دست یابیم.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

فلش ها را با جداسازی درست از کامپیوتر حفاظت کنید


دستگاه های USB مخصوصآ دستگاه های ذخیره سازی فلش ها را باید قبل از جدا کردن از کامپیوتر به طور ایمن غیرفعال کنید یا به اصطلاح Safely remove کنید. در غیر این صورت اگر فایلی در حال نوشته یا خوانده شدن از آن دستگاه باشد یا دستگاه به هر نوعی در حال استفاده باشد ممکن است باعث سوختن آن شود.

دیگر کمتر کسی را می یابد که  یک فلش مموری در جیبش نباشد ! طبیعی است با زیاد شدن استفاده از یک وسیله ، مشکلات آن نیز یکی یکی پدیدار خواهد شد .مثلا این که اگر شما در حین کار فلش خود را از دستگاه جداکنید و یا اینکه  بعد از کار فراموش کنید که آن را Eject کنید امکان صدمه دیدن دستگاه و از بین رفتن اطلاعات آن وجود دارد.

فلش ها را با جداسازی درست از کامپیوتر حفاظت کنید

شما وقتی یک حافظه یو.اس.بی را به کامپیوتر متصل می کنید برای جدا کردن آن چه می کنید؟ در ویندوز روی دکمه Safely Remove Hardware کلیک می کنید یا در مک و لینوکس آن را Eject می کنید؟ یا اینکه بدون هیچ کدام از آنها حافظه را از کامپیوتر جدا می کنید؟ به نظر شما انجام این کار لازم است یا نه؟

کاربران مک و لینوکس همیشه دکمه Eject را می بینند. به صورت پیش فرض بسیاری از سیستم عامل ها دارای امکانی هستند که به آن کش (Cache) نوشتن اطلاعات می گویند تا سرعت بیشتری داشته باشند.

اما کش چیست؟ درعلم کامپیوتر یک کپی از اطلاعاتی که به صورت مداوم و مکرر مورد استفاده قرار می گیرند را در محلی به نام کش که می تواند مموری یا یک مسیر مشخص باشد (مانند یک پوشه ی مشخص در یک کامپیوتر ) قرار می دهند.

در سیستم عامل های مک و لینوکس که Ejecting نام دارد. اگر در این سیستم عامل ها ابزار ذخیره ای را که بر روی سیستم mount شده، بدون Eject  کردن جدا کنیم، با پیام خطایی مانند شکل زیر مواجه می شویم.

فلش ها را با جداسازی درست از کامپیوتر حفاظت کنید

گاهی اوقات شما برای بعضی از حافظه های یو.اس.بی گزینه  Safely Remove Hardware را نمی بینید. چون ویندوز آن را به عنوان یک حافظه پرتابل شناسایی کرده و برای آن سیستم کش را خاموش کرده تا با خیال راحت حافظه را متصل و هر وقت که خواستید از کامپیوتر جدا کنید.

ویندوز بعضی از حافظه های فلش را به عنوان removable نمی شناسد و به همین دلیل برای آن امکان کش نوشتن اطلاعات را روشن می کند تا سرعت بیشتری داشته باشد. برای همین شما برای برخی حافظه های فلش دکمه جدا کردن امن را فعال می بینید.

اما در بعضی مواقع این امکان وجود دارد که شما Shortcut گزینه Safely remove یا Eject flash  را مشاهده نمی کنید در این صورت می توانید به صورت زیر این گزینه را اضافه کنید.

فلش ها را با جداسازی درست از کامپیوتر حفاظت کنید

بر روی دسکتاپ خود کلیک راست کنید وگزینه Shortcut را از سربرگ New انتخاب کنید :

فلش ها را با جداسازی درست از کامپیوتر حفاظت کنید

عبارت زیر را در كادر وارد كنید:

RunDll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL HotPlug.dll

فلش ها را با جداسازی درست از کامپیوتر حفاظت کنید

در پنجره‌ی بعدی ، یک نام دلخواه    Safely Remove Hardwareرا انتخاب كنید.

اما این یك آیكون بود برای ساخت میانبر به شكل زیر عمل كنید...

برای این کار در همان پنجره‌ی Properties مربوط به میانبری که ساخته‌اید در جلوی عبارت Shortcut  Keyیک کلیک کرده و سپس در صفحه کلید یک کلید میانبر دلخواه را فشار دهید (مثلا( Ctrl+F2  سپس بر روی دکمه‌ی OK کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود .

فلش ها را با جداسازی درست از کامپیوتر حفاظت کنید

در شرایطی كه بخواهیم بدون Safe Remova كردن فلش را جدا كنیم در صورتی كه امنیت فلش حفظ شود به صورت زیر عمل می كنیم.

برای اینکار ابتدا کلید ترکیبی (Run)Win+R را نگه دارید و عبارت devmgmt.msc را تایپ و Enter کنید.

فلش ها را با جداسازی درست از کامپیوتر حفاظت کنید

در پنجره Device Manager،  USBمورد نظر خود را انتخاب كنید.

فلش ها را با جداسازی درست از کامپیوتر حفاظت کنید

در پنجره‌ای که باز می‌شود به بخش Policies رفته و گزینه "Quick removal (default)" را انتخاب کنید.

فلش ها را با جداسازی درست از کامپیوتر حفاظت کنید

البته این را بدانید که با این روش نمی‌توانید در هنگام انجام عملیات روی فایل‌ها هم USB خود را بیرون بکشید.  

دانستید که بر خلاف لینوکس و مک، سیستم عامل ویندوز به شما این امکان را می دهد که بتوانید با خیال راحت تر بدون زدن یک دکمه اضافی، حافظه فلش را از کامپیوتر جدا کنید. گاهی اوقات یک نرم افزار مشغول استفاده از یک فایل روی حافظه شما است و در چنین مواقعی این امکان ویندوز هم دیگر به درد شما نمی خورد. بنابراین بهترین کار این است که کاربر هر سیستم عامل که هستید حافظه های یو.اس.بی را با یک کلیک و با خیال راحت از کامپیوترش جدا کند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 4 خرداد 1391 :: نویسنده : هادی مالک

با هواپیماهای رویایی 2030 آشنا شوید


برترین مهندسان هوانوردی در پاسخ به ناسا، راه‌حل‌هایی برای دشوارترین مساله هوانوردی تجاری یافته‌اند، اینکه چطور می‌توان پاک‌تر، بی‌صداتر و کم‌مصرف‌تر پرواز کرد. تا 20 سال دیگر شاهد پرواز این هواپیماها خواهید بود.

ناسا از برترین مهندسان هوافضای دنیا خواسته است که برای دشوارترین مساله هوانوردی تجاری جوابی پیدا کنند: اینکه چطور می‌توان پاک‌تر، بی‌صداتر و کم‌مصرف‌تر پرواز کرد. نمونه‌های اولیه‌ای که برای این منظور طراحی شده است، شاید استاندارد جدیدی را برای دو دهه بعدی هوانوردی بنا نهند. در این گزارش با سه طرح برتر آشنا می‌شویم.


با هواپیماهای رویایی 2030 آشنا شوید

جت Box Wing، لاکهید مارتین

زمان ارائه: 2025 / 1404

جت‌های مسافربری مقدار زیادی سوخت مصرف می‌کنند. یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 به ازای هر مایل هوایی که طی می‌کند، 5 گالن سوخت مصرف می‌کند (10 لیتر در هر کیلومتر) که با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت سوخت، باعث افزایش قیمت بلیط می‌شود. مهندسان شرکت لاکهید مارتین مدل مفهومی Box Wing (بال جعبه‌ای) را ارائه کرده‌اند تا بدون کنار گذاشتن شکل پایه هواپیماهای امروزی، راه‌های جدیدی برای کاهش مصرف سوخت پیدا کنند. با اقتباس از مواد سبک سازنده جت‌های جنگنده اف-22 و اف-35، آنها یک پیکربندی بال حلقه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌تواند نسبت نیروی بالابرنده به نیروی پسا (مقاوم) را به میزان 16 درصد افزایش دهد. به این ترتیب در عین حال که هواپیما هنوز برای فرودگاه‌های امروزی مناسب است، امکان پرواز طولانی‌تر را با مصرف کمتر سوخت فراهم می‌کند.

آنها همچنین به جای موتورهای توربوفن متداول، از موتورهای توربوفن فراکنارگذر (Ultrahigh-Bypass) استفاده کرده‌اند. همانند تمام موتورهای توربوفن، آنها نیروی پیشران را با کشیدن هوا به داخل موتور از طریق فن جلوی موتور، و سوزاندن مخلوطی از سوخت-هوا در هسته موتور تامین می‌کنند. با استفاده از پره‌هایی 40 درصد پهن‌تر از فن‌های امروزی، نسبت کنارگذاری موتورهای Box Wing چندین برابر موتورهای معمولی است. در سرعت‌های مادون‌صوت، این چیدمان باعث افزایش 22 درصدی راندمان می‌شود. اگر این مقدار را به کاهش مصرف سوخت ناشی از پیکربندی بال هواپیما اضافه کنید، راندمان این هواپیما 50 درصد بیشتر از هواپیماهای مسافربری امروزی است. نیروی برا (بالابر) اضافی بال همچنین به خلبانان اجازه می‌دهد که در عین استفاده از نیروی کمتر موتور، در فرودگاه‌های شلوغ با شیب بیشتری فرود بیایند. این تغییرات باعث می‌شود که میزان سر و صدا 35 دسی‌بل کاهش یابد و فاصله لازم برای فرود هواپیما روی باند فرود تا 50 درصد کاهش یابد.

ناسا از برترین مهندسان هوافضای دنیا خواسته است که برای دشوارترین مساله هوانوردی تجاری جوابی پیدا کنند: اینکه چطور می‌توان پاک‌تر، بی‌صداتر و کم‌مصرف‌تر پرواز کرد. نمونه‌های اولیه‌ای که برای این منظور طراحی شده است، شاید استاندارد جدیدی را برای دو دهه بعدی هوانوردی بنا نهند

با هواپیماهای رویایی 2030 آشنا شوید

ماشین سبز مافوق‌صوت، لاکهید مارتین

زمان ارائه: 2030 / 1409

نخستین دوره حمل و نقل تجاری مافوق صوت در تاریخ 26 نوامبر 2003 / 5 آذر 1382 به پایان رسید؛ زمانی‌که هواپیمای پر سر و صدا، پر مصرف و با آلودگی بالای کنکورد آخرین پرواز خود را انجام داد. اما رویای پرواز مافوق صوت کماکان باقی ماند تا اینکه در سال 2010 / 1389، مهندسان شرکت لاکهید مارتین هواپیمای Supersonic Green Machine را که 1.6 ماخ سرعت داشت طراحی کردند. موتورهای چرخه متغیر هواپیما با سوئیچ کردن موتورها به حالت توربوفن معمولی در حین برخاستن و فرود هواپیما، راندمان هواپیما را بهبود می‌بخشند. ساخت محفظه‌های احتراق درون موتور میزان آلودگی اکسیدهای نیتروژن را تا 75 درصد کاهش می‌داد. دم وی-شکل وارونه هواپیما و قرارگیری موتورها در زیر بال، غرش صوتی وحشتناک هواپیما را که باعث ممنوعیت پرواز کنکورد بر فراز خشکی شده بود تقریبا حذف کرد.

این پیکربندی هواپیما، امواج فشار هوا را (که در اثر برخورد هوا با هواپیمایی ایجاد می‌شود که با سرعت بیش از 1 ماخ پرواز می‌کند و با پیوستن به امواج ضربه‌ای (Shock Waves) باعث تولید غرش صوتی می‌شود)کاهش می‌دهد. پیتر کوئن، محقق ارشد پروژه‌های مافوق‌صوت ناسا می‌گوید: «ایده کلی طراحی کم غرش؛ کنترل قدرت، موقعیت و اندرکنش امواج ضربه‌ای است.» به جای ایجاد حلقه مداومی از غرش‌های بلند، این هواپیما یک غرش کمرنگ منتشر می‌کند که شدت آن از روی زمین، تنها به بلندی صدای یک جاروبرقی شنیده می‌شود.

با هواپیماهای رویایی 2030 آشنا شوید

جت SUGAR Volt، بوئینگ

زمان ارائه: 2035 / 1414

بهترین راه برای حفظ سوخت جت، خاموش کردن موتورها است. این عمل تنها با وجود یک منبع قدرت جایگزین امکان‌پذیر است؛ کاری که با استفاده از بسته‌های باتری و موتورهای الکتریکی در سیستم پیشرانش ترکیبی (هیبریدی) هواپیمای SUGAR Volt بوئینگ انجام می‌شود. این هواپیما که ابعادی به اندازه بوئینگ 737 دارد و برد پروازی آن نیز حدود 6500 کیلومتر است، انرژی مورد نیاز خود در حین برخاستن را از هر دو سوخت جت و باتری تامین می‌کند؛ اما زمانی‌که ارتفاع می‌گیرد خلبان می‌تواند وضعیت را به حالت تمام الکتریکی تغییر دهد. مهندسان بوئینگ همزمان با اندیشیدن به نیروی پیشرانش، به طراحی مجدد بال‌ها نیز فکر کرده‌اند. مارتی بردلی، محقق ارشد بوئینگ برای این پروژه می‌گوید: «با نازک‌تر کردن بال‌ها و افزایش فاصله دو سر بال‌ها، می‌توان نیروی برا بیشتر و نیروی پسا کمتری تولید کرد.» بال‌های بزرگ‌تر از اندازه این هواپیما این قابلیت را دارند که تا بخورند (جمع بشوند) تا خلبانان بتوانند از باندهای فرود استاندارد استفاده کنند. وجود بال‌هایی با نیروی برا بیشتر، به همراه سیستم پیشرانش هیبریدی و موتورهای کارآمد، باعث شده است تا راندمان SUGAR Volt به میزان 55 درصد بیشتر از هواپیماهای مسافربری معمولی باشد. این هواپیما 60 درصد کمتر دی‌اکسید کربن و 80 درصد کمتر اکسید نیتروژن تولید می‌کند. علاوه بر اینها، نیروی تقویتی بیشتری که سیستم هیبریدی در حین برخاستن هواپیما تامین می‌کند، خلبان را قادر می‌سازد تا از باند پروازی تنها به طول 1200 متر استفاده کند (اغلب هواپیماها به فضای کمتری برای فرود در مقایسه با برخاستن نیاز دارند). یک بوئینگ 737 برای برخاستن به باندی حداقل به طول 1500 متر نیاز دارد، در نتیجه SUGAR Volt می‌تواند در پروازهای داخل کشوری از فرودگاه‌های کوچکتری استفاده کند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 4 خرداد 1391 :: نویسنده : هادی مالک

ماشین زمانی که به گذشته خواهد نگریست


محققان توانسته‌اند وسیله‌ای بسازند كه توسط آن، منجمان بتوانند به اولین كهكشان‌های عالم نگاه كنند؛ كهكشان‌هایی كه هنوز مطالعه و بررسی نشده‌اند. این چیزیست که می تواند همانند یک ماشین زمان ما را به گذشته ببرد!

ماشین زمانی که به گذشته خواهد نگریست

این وسیله كه توسط محققان مركز UCLA با استفاده از ابزارهای تلسكوپ شماره یك رصدخانه كك (رصدخانه كك در نوك قله موناكی در‌هاوایی واقع شده) ساخته شده است، MOSFIRE نام دارد. این وسیله، نور با طول موج‌های بلند را جذب می‌كند تا آشكارساز بتواند نور عبور كرده از اجرام آسمانی و غبارهای كیهانی را آشكار و ثبت نماید. این فوتون‌ها از كهكشان‌های بسیار دور می‌آیند و درگیر پدیده «انتقال به سرخ» شده‌اند.

پدیده انتقال به سرخ به حالتی گفته می شود كه منبع نور با سرعت در حال دور شدن از بیننده باشد. در این حالت فاصله بین طول موج‌های دریافتی افزایش می‌یابد و اصطلاحا موج به سمت ناحیه قرمز طیف نور حركت می‌كند. زمانی که یک جسم با سرعت زیاد از ما دور می شود طول موج خطوط جذبی طیف دریافتی از آن بیشتر می شود در نتیجه گفته می شود طیف آن به سمت قرمز طیف جابجا شده است. اندازه گیری مقدار انتقال در مورد اجرام دوردست کیهان که دارای سرعت‌های بیشتری درجهت دور شدن از ما هستند عملی‌تر است. به دلیل انبساط کیهان، بیشتر کهکشان‌ها در حال دور شدن از ما و در نتیجه دارای انتقال به سرخ هستند.

ماشین زمانی که به گذشته خواهد نگریست

مدیر پروژه بررسی كهكشان‌های دوردست، یان‌اس مك‌لین می‌گوید: «MOSFIRE ساخته شده تا ما دورترین كهكشان‌ها را ببینیم. وقتی آنها را رصد می‌كنیم، در واقع امروزشان را نمی‌بینیم، بلكه به گذشته آن‌ها می‌نگریم. ممكن است امروز این كهكشان‌ها اصلا آنجا نباشند یا دیگر وجود نداشته باشند. برخی از كهكشان‌هایی كه ما بررسی می‌كنیم، حدود 10 میلیارد سال عمر دارند؛ یعنی فقط دو سه میلیارد سال بعد از بیگ بنگ و آغاز عالم.»

نتایج 3 دستاورد مهم طی قرن گذشته به ستاره شناسان کمک کرد تا اطمینان حاصل کنند که جهان با بیگ بنگ آغاز شده ‌است. اولین آن‌ها این است که جهان در حال انبساط است. (بدین معنی که فضای میان کهکشان‌ها در حال بزرگ و بزرگتر شدن است) این مشاهده منجر به این حدس شد که قبل از انبساط همه چیز در جایی کنار هم قرار داشته ‌است. دوم اینکه این نظریه به خوبی قادر به توضیح فراوانی هلیم و دتریم (ایزوتوب هیدروژن) در جهان است. دما و چگالی و محیط منبسط شونده جهان اولیه، شرایط خوبی برای تولید این هسته‌ها با فراوانی که امروز شاهد آن هستیم است. دلیل سوم اینکه ستاره شان موفق به رصد تابش پس زمینه کیهانی (نابش بس از انفجار اولیه) از هر سمت کیهان شده‌اند. تابش پس زمینه کیهانی دلیل قاطعی بر تایید آغازی این چنین برای جهان است. استیون‌هاوکینگ در این مورد می‌گوید: این اکتشاف بی نظیر، اکتشاف قرن است.

محققان توانسته‌اند وسیله‌ای بسازند كه توسط آن، منجمان بتوانند به اولین كهكشان‌های عالم نگاه كنند؛ كهكشان‌هایی كه هنوز مطالعه و بررسی نشده‌اند. این چیزیست که می تواند همانند یک ماشین زمان ما را به گذشته ببرد

در اوایل قرن بیستم ادوین‌ هابل کشف کرد کهکشان‌هایی که در فاصله بیشتری از ما قرار دارند با سرعت بیشتری از ما دور می‌شوند، این سرعت متناسب با فاصله‌است. به عبارت دیگر کهکشان‌هایی که در فاصله دورتری نسبت به ما هستند دارای انتقال به سرخ بیشتری نیز می‌باشند. کهکشان‌های دور دست فاصله‌ای در ابعاد میلیون و میلیارد سال نوری با ما دارند و این به این معناست که ما به گذشته‌ای در ابعاد میلیون یا میلیارد سال نگاه می‌کنیم. در حین سفر نور کهکشان‌ها به سمت ما، طیف نور از طول موج‌های کوتاه‌تر به سمت طول موج‌های بلندتر انتقال می‌یابد. این انتقال به سرخ در اثر انبساط ساختار فضا است. کشف ‌هابل این بود که عامل انبساط به نحوی با مسیر طی شده توسط نور در ارتباط است، معادل با اینکه شما به چه میزان به گذشته نگاه می‌کنید. این مطلب بیان گر این است که هر چه در زمان به عقب و عقب تر برگردیم جهان کوچک و کوچکتر است. با سفر به گذشته‌ی یک جهان منبسط شونده خواهیم دید که فاصله میان کهکشان‌ها در حال کاهش و چگالی جهان در حال افزایش است.

این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که تمامی ماده جهان در حجمی بسیار کوچک متراکم می‌شود، که نتیجه این روند چگالی باور نکردنی جهان اولیه است. با تقسیم فاصله کهکشان بر سرعت ذاتی آن قادر به تخمین طول عمر جهان خواهیم بود. با این روش می‌توانیم تخمین بزنیم که در چه زمانی فاصله ما تا دیگر کهکشان‌ها صفر بوده‌ است. محاسبات نشان می‌دهند که بیگ بنگ در حدود 10 تا 15 میلیارد سال قبل اتفاق افتاده‌است.

ماشین زمانی که به گذشته خواهد نگریست

اولین نورها چهارم آوریل از MOSFIRE دریافت و بررسی شدند. مك لین درباره اهمیت این پروژه می‌گوید: «اگر بخواهیم آینده درستی از كیهان را برای خود مدلسازی و ترسیم كنیم، ابتدا باید كاملا متوجه تاریخ عالم و سرگذشت كهكشان‌های قدیمی‌ باشیم.»

دانشمندان امیدوارند با MOSFIRE بتوانند به بسیاری از سوالات خود درباره سرآغار هستی و چگونگی پیدایش آن پاسخ دهند.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 4 خرداد 1391 :: نویسنده : هادی مالک

رمزگذاری ایمیل‌ها


حتی اگر اطلاعات حساسی مانند شماره‌های امنیتی، اطلاعات حساب بانكی و... را ایمیل نمی‌کنید، باید درباره رمزگذاری چیزهایی بدانید. علاوه بر دسترسی به محتوا و ضمیمه‌های ایمیل، در صورتی که نتوانید بخوبی ایمنی را رعایت کنید، یک فرد سوءاستفاده‌کننده می‌تواند اطلاعات ایمیل شما را برباید. در این مطلب بدون توجه به نوع سرویس ایمیلی که شما استفاده می‌کنید، دراین‌باره صحبت می‌شود که چگونه و چه‌چیزهایی را باید رمزگذاری کنید.

رمزگذاری ایمیل‌ها

چه‌چیزی رمزگذاری شود؟

برای حفاظت موثر از ایمیل، باید 3 ‌چیز را رمزگذاری کنید: اتصال‌‌دهنده ایمیل، پیغام‌های واقعی ایمیل و پیام‌هایی که ذخیره یا آرشیو کرده‌اید.

اگر بعد از وارد شدن به ایمیل یا ارسال پیغام، اتصال ‌دهنده ایمیل‌تان را در رایانه یا دیگر دستگاه‌ها به‌صورت رمزگذاری نشده رها کنید، کاربران دیگر در شبکه می‌توانند براحتی به اطلاعات ورود و هر پیغامی که ارسال یا دریافت کرده‌اید، دسترسی پیدا کنند. این خطر معمولا در زمانی است که از یک شبکه عمومی استفاده کنید؛ ولی یک اتصال رمزگذاری نشده می‌تواند در محل کار یا شبکه خصوصی‌تان نیز مشکلاتی ایجاد کند.

پیغام‌های واقعی ایمیل شما از آنجا که در اینترنت جابه‌جا می‌شود، بعد از ترک سرور ارائه‌كننده ایمیل، آسیب‌پذیر خواهد بود. رمزگذاری پیغام‌ها قبل از ارسال، آنها را درطول مسیر غیرقابل خواندن می‌کند. اگر ایمیل‌های ذخیره‌شده خود را در رایانه یا دستگاه موبایل خود رها کنید، هرکسی می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد، حتی اگر برنامه ایمیل، حساب ویندوز یا دستگاه موبایل خود را با رمزعبور امن کرده باشید.

 

رمزگذاری ایمیل‌ها

چگونگی رمزگذاری اتصال ایمیل

برای امن‌کردن اتصال بین ارائه‌كننده ایمیل و رایانه یا دیگر دستگاه‌هایتان، باید رمزگذاری لایه امن سوکت (SSL) و امنیت لایه انتقال (TLS) را نصب کنید. اگر شما با یک مرورگر وب، ایمیل خود را باز می‌کنید، (خواه از یک سیستم خانگی، لپ‌تاپ، تلفن هوشمند یا یک تبلت) مدتی صبر کنید تا مطمئن شوید رمزگذاری SSL/TLS فعال شده است. اگر فعال بود، نشانی وب‌سایت به‌جای http با https شروع می‌شود؛ بسته به نوع مرورگر شما، نوعی نشانه مانند یک تذکر کنار نوار آدرس یا یک آیکون قفل زرد در نوار وضعیت در پایین پنجره مرورگر نیز باید مشاهده کنید.

اگر آدرس https و دیگر نشانه‌ها را بعد از ورود به برنامه ایمیل خود ندیدید، یک «s» در پایان http تایپ کرده و كلید Enter را بزنید. اگر ارائه‌كننده سرویس ایمیل شما از SSL/TLS پشتیبانی کند، با انجام این دستورالعمل معمولا یک پیغام برای رمزگذاری اتصال فعلی شما نمایش داده می‌شود. سپس تنظیمات حساب خود را بررسی کنید ببینید چگونه می‌توانید رمزگذاری پیشفرض برای ورودهای آینده را فعال کنید و همچنین چگونه می‌توانید بوک‌مارک یا میانبری برای سایت ایمیل‌تان بااستفاده از آدرس https بسازید.

برای حفاظت موثر از ایمیل، باید 3 ‌چیز را رمزگذاری کنید: اتصال‌‌دهنده ایمیل، پیغام‌های واقعی ایمیل و پیام‌هایی که ذخیره یا آرشیو کرده‌اید

اگر از برنامه‌ای مانند Microsoft Outlook یا از یک نرم‌افزار کاربردی ایمیل در تلفن هوشمند یا تبلت خود برای بررسی ایمیل استفاده می‌کنید، همچنان باید از رمزگذاری SSL/TLS استفاده کنید؛ البته در برخی شرایط، رمزگذاری کمی مشکل می‌شود. برای انجام آن، برنامه ایمیل یا نرم‌افزار کاربردی ایمیل خود را باز کرده و به بخش تنظیمات بروید. در آنجا به‌دنبال گزینه‌ای برای فعال‌سازی رمزگذاری بگردید؛ این گزینه معمولا در تنظیمات پیشرفته نزدیک جایی که شما می‌توانید یک شماره درگاه (port) مشخص برای اتصالات ورودی و خروجی وارد کنید، قرار دارد.

اگر از یک حساب ایمیل Exchange برای کار استفاده می‌کنید، یک ناحیه طراحی‌شده برای تنظیمات امنیت خواهید یافت که می‌توانید به‌طور واضح ببینید آیا رمزگذاری برای اتصال‌های ورودی و خروجی فعال شده است یا خیر.

رمزگذاری ایمیل‌ها

چگونگی رمزگذاری پیغام‌های ایمیل

شما باید تمام پیام‌های خود را درطول انتقال رمزگذاری کنید. می‌توانید از قابلیت‌های رمزگذاری که در سرویس ایمیل شما قرار گرفته است، استفاده یا نرم‌افزار رمزگذاری یا افزونه‌های آن مانند( OpenPGP) را دانلود کنید. همچنین می‌توانید از سرویس ایمیل رمزگذاری‌شده برپایه وب مانند Sendinc یا JumbleMe بهره ببرید؛ البته اگر به شرکت‌های بیرونی اطمینان دارید.

در بیشتر روش‌های رمزگذاری پیغام‌ها، ازجمله S/MIME و OpenPGP نیاز است یک گواهینامه امنیتی در رایانه خود نصب کنید تا قبل از ارسال یک پیغام رمزگذاری‌شده، به افراد مخاطب خود یک رشته کاراکتر به‌نام «کلید عمومی» داده شود. همچنین دریافت‌کنندگان پیغام شما نیز باید یک گواهینامه امنیتی روی سیستم خود نصب کنند تا یک کلید عمومی برای شما ارسال شود.

پشتیبانی از S/MIME در بسیاری از نرم‌افزارهای ایمیل مانند Microsoft Outlook قرار داده شده است. بعلاوه افزونه‌های مرورگرهای وب مانند Gmail S/MIME برای فایرفاکس، بخوبی از این روش پشتیبانی می‌کند.استاندارد رمزگذاری ایمیل OpenPGP انواع متفاوت دارد، مانند PGP و GNU Privacy Guard. همچنین شما می‌توانید براحتی افزونه‌ها و نرم‌افزارهای تجاری و رایگانی مانند

Gpg4win یا PGP Desktop Email که از روش رمزگذاری OpenPGP پشتیبانی کنند، پیدا کنید.

 

رمزگذاری ایمیل‌ها

چگونگی رمزگذاری ایمیل‌های ذخیره شده

اگر به‌جای استفاده از مرورگر برای بررسی ایمیل‌ها از یک نرم‌افزار ایمیل در رایانه یا گوشی تلفن همراهتان استفاده می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که داده‌های ایمیل‌های ذخیره‌شده‌تان رمزگذاری شده باشند تا درصورت گم شدن یا دزدیده شدن دستگاه، سوءاستفاده‌کنندگان نتوانند به پیغام‌های ذخیره‌شده شما دسترسی پیدا کنند.

بهتر است لپ‌تاپ یا گوشی‌تان را رمزگذاری کنید، چراکه قابل ‌حمل بودن این‌گونه دستگاه‌ها آنها را در خطر دزدیده یا گم شدن قرار می‌دهد. برای گوشی‌های تلفن همراه بهتر است از یک سیستم‌عامل که به‌وسیله تنظیمات PIN یا رمزعبور برای محافظت از ایمیل‌ها و دیگر داده‌هایتان، یک رمزگذاری کامل ارائه می‌کند، استفاده کنید. دستگاه‌های بلک‌بری و iOS((آی‌فون، آی‌پد و آی‌پاد) این گونه رمزگذاری را مدت‌ها ارائه کرده‌اند؛ اندروید از نسخه 0/3 به بعد از آن پشتیبانی می‌کند. برای دستگاه‌های قدیمی‌تر اندروید، باید از نرم‌افزارهای ایمیل دیگری مانند TouchDown که رمزگذاری را ارائه می‌کنند، استفاده کرد.

برای دستگاه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها می‌توانید تنها فایل‌های داده ایمیل خود را رمزگذاری کنید؛ البته درصورتی که نمی‌خواهید همه سیستم رمزگذاری شود. قابلیت‌های رمزگذاری نرم‌افزارهای ایمیل متفاوت است بنابراین باید سندهای آن برنامه و نسخه ‌خاص آن را بررسی کنید. اگر نرم‌افزار ایمیل مورد استفاده شما رمزگذاری مطمئنی ارائه نمی‌کند، مسیری که ایمیل‌های شما در آنجا ذخیره می‌شود، رمزگذاری کنید.

رمزگذاری ایمیل‌ها

اگر از نسخه حرفه‌ای، کسب‌وکار یا نهایی ویندوز استفاده می‌کنید، بدون درنظر گرفتن نوع نرم‌افزار ایمیل مورد استفاده، می‌توانید از طریق قابلیت EFS (سیستم فایل رمزگذاری‌شده)، رکوردهای ایمیل خود را رمزگذاری کنید. ابتدا فایل‌هایی را که نرم‌افزار ایمیل شما برای ذخیره‌کردن پیغام‌های ایمیل استفاده می‌کند پیدا کنید (به‌عنوان مثال Microsoft Outlook از یک فایل PST. برای ذخیره‌سازی پیغام‌ها استفاده می‌کند).

در ویندوز 7 و ویستا شما این فایل را در مسیر:

C:\Useers\YourUserName\AppData\Local\Microsoft\Outlook

پیدا خواهید کرد. هنگامی که محل ذخیره‌سازی داده‌های ایمیل‌ها را پیدا کردید، روی فایل یا پوشه‌ای که حاوی آنهاست راست کلیک کرده، گزینه Proprties را انتخاب کنید. سپس روی Advanced کلیک کرده و بعد از آن Encrypt contents to secure data (رمزگذاری محتوا برای محافظت از داده‌ها) را انتخاب کنید. این تمام کاری است که باید انجام دهید. هنگامی که وارد حساب ویندوز خود شوید، قابلیت EFS به‌طور خودکار فایل‌ها را باز و رمزگشایی می‌کند. به‌خاطر داشته باشید که قبل از نصب دوباره ویندوز یا اعمال تغییرات در حساب ویندوز، رمزنگاری را غیرفعال کنید؛ این خطر وجود دارد که دیگر نتوانید فایل‌ها را رمزگشایی کنید.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 4 )    1   2   3   4   
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

سایت خدماتی بیست تولز